Teksti: Anna-Mari Hänninen | Kuvat ja videot: Ida Pimenoff

Etäinen ja abstrakti asia. Vaikuttaa kaukana meistä ja jossain tulevaisuudessa.  Monimutkainenkin vielä.

Ilmastonmuutos on ollut toimittajille vaikea aihe. Mutta enää suomalaismedialta ei puutu aikanaan tarinoita.

”Tämä vuosi on ollut poikkeuksellinen, niin sinilevän kuin kuivuuden takia. Koskaan aiemmin Suomessa ei ole ollut näin huolestunutta ja ahdistunutta sääuutisointia”, sanoo Long Playn päätoimittaja Hanna Nikkanen. ”Viime heinäkuussa helle tuli todella iholle.”

Hanna Nikkanen.

Julkiseen keskusteluun on tullut uusia sävyjä, mutta journalismi hakee edelleen muotoaan ilmastoaiheiden käsittelyssä. Muun muassa tästä, kulutuksesta sekä Itämerestä puhuttiin 26.11. MediaMaanantai-keskustelutilaisuudessa. Paneelissa olivat mukana myös Suomen ympäristökeskuksen erikoistutkija Seppo Knuuttila, Sitran projektijohtaja Markus Terho ja Vihreän Langan ilmastotoimittaja Lasse Leipola. 

Ristiriitoja ja heikkoja kohtia

Leipola nostaa esiin ristiriitoja mediassa. Saman lehden uutissivuilla saatetaan esittää ilmastonmuutos uhkana mutta julkaista myöhemmin vertailu halpalennoista tai reseptejä lihan grillaukseen. Ilmastonäkökulma ei vielä läpäise jutuntekoa.

Etenkin aikakauslehdet ovat Leipolan mukaan haastavassa tilanteessa. Niiden parissa on totuttu viihtymään, toisin kuin vakavien uutisten.

”Miten aikakauslehdessä kirjoitetaan ilmastonmuutoksesta, ilman että se tuntuu saarnaavalta?”

”Samalla tavalla kuin lihansyönnin tai lentämisen kieltävä puolue äänestettäisiin pois vallasta, tällaisia viestejä vievä aikakauslehti voi karkottaa lukijansa tai ainakin mainostajat.”

Lasse Leipola.

Hanna Nikkanen muistuttaa, että median kuluttajat ovat ilmastoasioissa hyvin jakautuneita. Osa kokee suurta ahdistusta ilmastonmuutoksesta, mutta moni ei viitsi korvaansa letkauttaa, koska uskoo omien valintojensa vain hukkuvan pisarana mereen.

Sitran Markus Terho uskoo, että ihmiset voivat innostua tekemään elämäntapamuutoksia, kun ne on pilkottu tarpeeksi pieniksi ja konkreettisiksi. Tähän on kannustettu Sitran hankkeessa: kävele lyhyet matkat, lisää joka aterialle vähän kasviksia, älä lämmitä turhaan kotona.

”Olemme noin 25 vuotta jakaneet faktatietoa ja olettaneet, että ihmiset muuttaisivat käytöstään.  Tämä toimi ehkä noin kymmeneen prosenttiin länsimaalaisista. Mutta muut ohittivat aiheen.”

Markus Terho.

Vaaleihin ilmastokysymyksiä

Ensi keväänä Suomessa järjestetään eduskuntavaalit, joihin poliittiset puolueet jo valmistautuvat. Itämeri-tutkija Seppo Knuuttila kertoo, että ympäristöasiantuntijalle on nyt ollut kysyntää.

Hän katsoo, että isot päätökset ilmastokysymyksissä täytyy ensin tehdä poliittisella tasolla. Vasta sitten suuri laiva voi kääntyä.

Knuuttilalla on toive toimittajille vaalien alla:

”Älä kysy poliitikolta, minkä muutoksen hän itse on tehnyt. Vaan kysy, minkä päätöksen hän on valmis tekemään, jotta asiat muuttuisivat.”

Seppo Knuuttila.

Hanna Nikkanen sanoo, ettei kukaan vielä oikeastaan tiedä, miten ilmastoteema tulee näkymään vaaleissa. Kyseessä ovat keväällä ensimmäiset ”ilmastovaalit”.

”Minkälaisista lausunnoista poliitikkoja palkitaan tai rangaistaan? Siinä medialla tulee olemaan iso valta asettaa kysymyksiä.”

Ilmastonmuutos-aiheinen keskustelu oli syksyn 2018 viimeinen MediaMaanantai-tilaisuus Päivälehden museolla. Aiempina kertoina tilaisuuksissa on käsitelty kirjallisuuspalkintoja sekä hyvinvointikeskustelua ja mediaa. Oheiset videot ovat poimintoja 26.11. ilmastokeskustelusta.

Videot