Apurahan hakijalle

Helsingin Sanomain Säätiöllä on ympärivuotinen hakuaika. Apurahoja haetaan sähköisen apurahajärjestelmän kautta. Lisää tietoa löytyy myös sivuilta: perustietoa apurahoista ja usein kysytyt kysymykset.

Otathan yhteyttä, mikäli et löydä etsimääsi tietoa, autamme mielellämme.

Hakulomake ja tarvittavat liitteet

Hakemuslomake

Apurahahakemukset toimitetaan ja käsitellään vain sähköisessä muodossa. Hakemusten palautusaikatauluista on tietoa sähköisen apurahajärjestelmän etusivuilla. Hakemus löytyy osoitteesta: https://www.apurahat.net/hssaatio.

Helsingin Sanomain Säätiön sähköisellä apurahajärjestelmällä hoidetaan säätiön apurahojen haku- ja arviointiprosessi sekä apurahojen myöntöön liittyvä seuranta. Järjestelmän kautta voi jättää apurahahakemuksia ja hyväksyttyjen hankkeiden maksatuspyyntöjä, raportoida hankkeiden etenemisestä ja rahoituksen käytöstä sekä päivittää omia yhteystietoja.

Sivustolle kirjaudutaan sähköpostiosoitteen ja salasanan avulla ja pääsy edellyttää rekisteröitymistä. Sisään kirjautumisen jälkeen pääsivulla näkyy omat keskeneräiset hakemukset ja hankehistoria sekä ajankohtaiset toimenpiteet. Sivu on tyhjä, mikäli aiempaa käyttöhistoriaa ei ole. Pääsivulla on myös ajankohtaista tietoa liittyen apurahoihin (mm. hakemusten palautusaikataulu).

Uuden hakemuksen teko aloitetaan valitsemalla kohta: Tee hakemus. Hakemus saa aina uuden hankenumeron, ja keskeneräistä hakemusta pääsee muokkaamaan pääsivun kautta. Sähköiset hakemukset liitteineen toimitetaan säätiöön Lähetä-toiminnolla. Lähetyksen jälkeen hakemusta ei voi enää muokata. Hakemuksen onnistuneesta vastaanottamisesta tulee sähköpostivahvistus heti lähettämisen jälkeen.

Hankkeelle on nimettävä aina yksi vastuullinen johtaja, joka vastaa hankkeen vetämisestä ja koordinoinnista sekä raportoinnista säätiölle. Hanke tehdään vastuullisen johtajan nimissä.

Apurahahakemuksia lähetetään arvioitavaksi tieteelliselle toimikunnalle ja ulkopuolisille asiantuntijoille. Päätöksistä ilmoitetaan sähköisen apurahajärjestelmän kautta. Tiedot myönnetyistä apurahoista julkaistaan säätiön verkkosivuilla ja vuosikertomuksessa.

Tarvittavat liitteet

Ensimmäisen vaiheen ideapaperissa hakija esittelee tutkimussuunnitelman sekä tutkimusryhmän, tutkimusaineistot ja -menetelmät. Lisäksi ideapaperista tulee käydä ilmi hankkeen kesto ja toteuttamiseen haettava kokonaissumma.

Kakkosvaiheen hakemukseen on liitettävä tutkimussuunnitelma, vastuullisen tutkijan ansioluettelo, vastuullisen tutkijan julkaisuluettelo sekä yksityiskohtainen budjetti. Ansioluettelon pituus on korkeintaan kaksi liuskaa. Julkaisuluetteloon sisällytetään hakijan julkaisut viimeisen viiden täyden kalenterivuoden ajalta. Muita liitteitä voi lisätä hakemukseen vapaasti. Liitteiden tulee olla pdf-muodossa ja tiedostot saavat olla korkeintaan 2 megatavun kokoisia.

 

Suositukset

Sähköisen apurahajärjestelmän kautta on mahdollisuus nimetä suosittelijoita ja antaa heidän yhteystietonsa.  Suosituskirjeitä voi myös toimittaa hakemuksen liitteinä. Tarvittaessa suosittelijaa voi myös ohjeistaa toimittamaan suosituskirjeet joko postitse tai sähköpostitse suoraan säätiön toimistoon. Suosituksia apurahahakemukseen ei vaadita.