Toimittajalle opinnot ulkomailla ovat mahdollisuus kokeilla ”jotain muuta”

Laura Kangasluoma vietti vuoden stipendiaattina USC Annenbergin huippuyliopistossa Los Angelesissa.

Helsingin Sanomain Säätiö on tukenut toimittajien jatko-opintoja ulkomailla vuosikymmenen ajan. Stipendivuosi on mahdollisuus irtautua, syventää osaamista tai oppia jotain ihan uutta, kertoo Yhdysvalloissa opiskellut Laura Kangasluoma.

Kolmas kerta toden sanoo. Niin kulunut kuin sanonta onkin, Laura Kangasluoman, 35, taipaleeseen toimittajastipendiaattina se osuu kuin nakutettu.

Viitisen vuotta sitten Kangasluoman kiinnostus heräsi. Hän oli kuullut kollegalta säätiön toimittajastipendiohjelmasta, ja erityisesti kiinnosti opiskeluvuosi USC Annenbergin huippuyliopistossa Los Angelesissa.

”Kerroin silloin nykyiselle aviomiehelleni ensitreffeillä, että aion hakea tätä paikkaa ja joskus sen myös saada. Eli jos olemme yhdessä, haluatko lähteä kanssani Amerikkaan”, Kangasluoma muistelee nyt nauraen.

Ensimmäinen hakukerta ei tuottanut tulosta, toisena vuonna hän jäi varasijalle, mutta sitten kolahti. Lukuvuoden 2017–2018 Kangasluoma opiskeli Specialized Journalism -maisteriohjelmassa Los Angelesissa.

Hän on yksi niistä noin 140 toimittajastipendiaatista, jotka säätiö on päättänyt lähettää maailmalle. Viime vuosina juuri USC Annenberg on ollut hakijoiden keskuudessa suosituin kohde.

”Minulle se sopi, koska siellä tehdään maisteritutkinto. Lisäksi Annenbergin ohjelma on siitä erinomainen, että sen voi räätälöidä pitkälti sellaiseksi kuin itse toivoo.”

Mahdollisuus kokeilla ”jotain muuta”

Oxford, Berliini, Stanford, New York, Pietari, Aarhus, Shanghai… Säätiön stipendiohjelma on laajentunut vuosien mittaan ja kattaa nyt kolme mannerta. Ohjelman perustamisesta tuli vuonna 2018 kuluneeksi kymmenen vuotta.

Säätiö myöntää opiskelustipendejä keskivaiheessa uraansa oleville toimittajille. Pyrkimyksenä on tukea heidän ammattitaitoaan, antaa virikettä uraan sekä edistää journalististen ideoiden rantautumista Suomeen. Opintojaksot ulkomailla vaihtelevat muutamien viikkojen kesäkursseista kokonaiseen akateemiseen vuoteen.

Laura Kangasluomalle vuosi puolison kanssa Kaliforniassa tarjosi mahdollisuuden paneutua asioihin, joihin hän ei työntäyteisessä arjessa haluamallaan tavalla ennätä. Ennen länsirannikoille lähtöä takana oli noin vuosikymmen töitä toimittajana, viimeisimpänä toimitussihteerinä ja -päällikkönä Trendi-lehdessä.

”Stipendiohjelma on hyvä mahdollisuus, jos kokee, että tarvitsee jotain muuta, mutta se ’jokin muu’ ei ole halua vaihtaa alaa tai työpaikkaa, vaan irtaantua hetkeksi journalismin piirin sisällä.”

Stipendiaattituttavista Kangasluoma tietää, että jotkut ovat hakeneet ulkomailta aivan uusia taitoja, kuten kirjoittajat tv-osaamista, toiset taas syventäneet ymmärrystään jollain tietyllä aihealueella, kuten ruokajournalismissa.

Hän itse valikoi kursseja esimerkiksi podcasteista, koodaamisesta ja tv-tuotannosta. Aikakauslehtiosaaja otti haltuunsa uusia kerronnan muotoja.

”Sain vuoden ajan hengittää ja tehdä niitä asioita, jotka kiinnostavat.”

Käynti epämukavuusalueella kannattaa

Arki maineikkaassa yliopistossa ei käy lomailusta. Opintojen tahti on usein tiukka, vieras kieli ja ympäristö tuovat omat haasteensa, ja jo ennen lähtöä on täytynyt järjestää monta käytännön asiaa, asunnosta vakuutuksiin.

Kangasluoma rohkaisee toimittajia silti uskaltautumaan epämukavuusalueelle. Hän kertoo myös saaneensa paljon tukea aiemmilta stipendiaateilta.

”Stipendiohjelmassa hienoa on mahdollisuus palata takaisin: jos tuntuu, ettei se [ulkomailla opittu] olekaan oma juttu, voi palata siihen, mistä lähti – oli sitten freelancer tai työsuhteessa.”

Moni toimittaja on stipendiajan jälkeen päätynyt vaihtamaan työtehtäviä tai jopa työpaikkaa. Tämän havaitsi myös Maria Lassila-Merisalo (2015) tutkimuksessa, joka tarkasteli stipendiohjelman vaikutusta toimittajien urapolkuun.

Maisemaa vaihtoi lopulta myös Kangasluoma. Mikään ei varsinaisesti työntänyt pois aiemmasta työpaikasta, mutta kun takana oli vuosi osin epämukavuusalueella, kiinnostikin tutun sijaan ehkä ”jokin muu”. Kangasluoma teki viime syksynä uuden aluevaltauksen ja aloitti taloustoimittajana Kauppalehti Optiossa.

”Stipendivuosi avaa omia silmiä siihen, mihin itse kykenee ja missä omat rajat menevät. Monesti ne menevät aika paljon kauempana kuin on ajatellut.”

Helsingin Sanomain Säätiö on tukenut toimittajien opintoja ulkomailla noin 5,2 miljoonalla eurolla. Perheellisille lähtijöille myönnetään korotettuja stipendejä. Vuonna 2018 stipendiohjelmaan kuului kahdeksan kohdetta. Stipendiaatit kirjoittavat kokemuksistaan Stipendiblogissa ja loppuraporteissa.

Teksti: Anna-Mari Hänninen | Kuva: Matilda Gronow