Tanja

Tanja Aitamurto
 
Koponen

Mikko ”Kobra” Koskinen

Valokuvat: Ida Pimenoff

Video ja teksti: Ulla Koski

Helsingin Sanomain Säätiön Uutisraivaaja-innovaatiokilpailu käynnistettiin keskiviikkona 19.9. Päivälehden museolla pidetyssä kaikille avoimessa tilaisuudessa.

Uutisraivaaja-kilpailu järjestetään nyt toista kertaa. Kilpailun tarkoituksena on löytää tiedonvälitykseen ja journalismiin uusia toimintatapoja. Kilpailussa tiedonvälitys ymmärretään laajasti eikä sen tarvitse liittyä perinteiseen journalismiin. Vuonna 2010 järjestetyssä kilpailussa jatkoon valittiin esimerkiksi projekti, jonka tarkoituksena oli auttaa kuluttajaa selvittämään ruuan toimitusketjua ja sen vastuullisuutta.

Tanja Aitamurto, joka toi kilpailun Yhdysvalloista Suomeen, kertoi yleisölle kilpailun taustoista ja uudistetuista säännöistä. Suurin muutos on se, että nyt hakemusten mukana pyydetään visualisointia ideasta ja että avoimen lähdekoodin vaatimus poistuu.

Uutisraivaaja-kilpailu on edelleen avoin kaikille hakijoille. Ensimmäisen kierroksen hakuaika päättyy 17.1.2013. Finalistikierrokselle pääsevät valitaan keväällä 2013. Kukin finalisti/finalistiryhmän vetäjä pääsee osallistumaan Piilaaksoon järjestettävään opintomatkaan. Kilpailun voittaja valitaan syksyllä 2013.Voittaja saa enintään 250 000 euroa ideansa jatkojalostamiseen.

Edellisen Uutisraivaaja-kierroksen voittajaryhmän Scoopinionin toimitusjohtaja Mikko Koskinen jakoi osallistujille ryhmänsä kokemuksia ja oppeja.

Scoopionionin 10 oppia menestykseen ovat:

1. Osallistu rohkeasti.

2. Tutustu muihin kilpailijoihin, auta muita ja pyydä apua.

3. Esittele ideaasi jatkuvasti.

4. Tiimi ratkaisee. Hyvässä tiimissä on 2–4 jäsentä, joista jokaisella on selkeästi eri osaaminen.

5. Fail fast: prototypoi mahdollisimman helposti ja kokeile, saako ideasi. vastakaikua. Prototyyppi voi olla video, powerpoint, muokattu open source softa, avoin blogi, lähes mikä tahansa jonka avulla opit.

6. Tee MVP (minimum viable produc) eli sellainen tuote, jossa on ainoastaan välttämättömät ominaisuudet.

7. Muokkaa konseptia, kun opit lisää. Ota mallia muilta.

8. Kerää verkostoa ja käytä sitä. Maailmassa on paljon ihmisiä, jotka ovat valmiita auttamaan.

9. Etsi rahoitusta myös muualta

10. Pidä hauskaa ja muuta maailmaa

Koskinen korosti, että ideoilla ei ole mitään arvoa. Niitä pitää jakaa, sillä vain jakamalla ideoita voi testata ja ne voivat jalostua ja parantua. Idea on silloin tarpeeksi selkeä, kun lapsesi tai vanhempasi ymmärtävät sen, Koskinen sanoi.

Lisätietoja: uutisraivaaja.fi