_MG_0552_Medium

Tanja Aitamurto ja Petri Kola

Valokuva: Laura Oja

Uutisraivaaja-kilpailun Hacks/Hackers-tapahtuma järjestettiin  maanantaina 10.1.2011  Päivälehden museolla unconference-periaatteella eli valmiin ohjelman sijaan osallistujat osallistuvat myös itse sisällön rakentamiseen. Paikalle saapuikin runsaasti osallistujia,  yli 70 henkilöä. Tilaisuuden henki oli innostunut ja keskustelua käytiin vilkkaasti. 

Tilaisuudessa puhui aluksi tutkija Petri Kola avoimesta datasta, sen käytöstä tiedonvälityksessä sekä avoimen datan bisneslogiikoista. Tämän jälkeen osallistujat hajaantuivat ryhmiin kiinnostustensa mukaan.

Paikalle oli myös etukäteen pyydetty eri alojen asiantuntijoita vetämään seuraavia ryhmiä:

  • Infografiikat ja tiedon visualisointi (Verkkopalvelun toimitussihteeri Juho Salminen, graafikko Hannu Kyyriäinen, Suomen Kuvalehti)
  • Linked open data (tutkija Petri Kola, Aalto-yliopisto, tutkija Jukka Huhtamäki Tampereen teknillinen yliopisto; CSO Hans Garritzen, FloApps; vapaa toimittaja Marko Hamilo), Samassa ryhmässä: Avoin data ja journalismi (Kehityspäällikkö Kari Haakana, Yle)
  • Tutkiva journalismi: Käytännön työ, teknologian tarve ja mahdollisuudet (toimittaja Tuomo Pietiläinen, Helsingin Sanomat)
  • Aikakauslehti verkossa vuonna 2011 – case Matkailulehti Mondo (päätoimittaja Heikki Valkama, Mondo)
  • Miten sanomalehdestä tehdään sosiaalinen media? (Uutispäällikkö Matti Posio, Aamulehti)
  • E-readingin seuraavat askeleet (kehityspäällikkö Kaisa Aalto, HS.fi Kehitystiimi, kehityspäällikkö Mikael Liljedahl, HS.fi Kehitystiimi)
  • Paikkatietoon perustuvat palvelut (CTO JP Virolainen, BrightKite)
  • Mobiilikehittäminen (Mike Bradshaw, MobileDevCamp)
  • Kuvavinkit – kuinka käyttää lukijoiden kuvia? (Yhteisötuottaja Erkki Hujanen, Kaleva)
  • Sisällön ostamisesta sisallön vuokraamiseen: Artikkelien Spotify. (Juho Makkonen, Avoin Yritys ja Jouni Junkkaala, Tietoviikko)

Ryhmien muistiinpanot luettavissa uutisraivaajablogista . Tilaisuus myös viedoitiin ja video näkyvissä piakkoin samassa osoitteessa.  Twitteristä löydät kommentit #uutisraivaaja-hashtagilla.