Boot_camp_13

Vasemmalta: Ville Sundberg, Justin Ferrell ja Mikko ”Kobra” Koskinen.

 

Boot_camp_12

Uutisraivaaja-kilpailun koordinaattori Tanja Aitamurto.
Boot_camp_08  Boot_camp_11
Valokuvat: Ida Pimenoff
”Uutisraivaajalaisten ideat ovat kansainvälistä kärkitasoa. On myös hienoa, että heillä on todellinen halu menestyä”, sanoi Justin Ferrell. Ferrell työskentelee Stanfordin yliopiston dschoolissa (Design School). Hän ohjasi Uutisraivaaja BootCampin Aalto-yliopiston Start Up Saunalla Espoon Otaniemessä joulukuussa.

Justin Ferrell on toiminut Washington Postin digitaalisen kehityksen, mobiilin ja tuotekehityksen päällikkönä. Hän on ollut mukana palkituissa juttuprojekteissa. Nykyisin Ferrell johtaa Stanfordin dschoolin uutta tuotekehityksen Fellowships-ohjelmaa.

Kolmipäiväinen Uutisraivaaja BootCamp oli Helsingin Sanomain Säätiön järjestämä. Kurssilla oli yli 60 osallistujaa, jotka opiskelivat innovaatioprosessia Stanfordin dschoolin metodin mukaisesti.

Osallistujat olivat mediainnovaatioista ja journalismin kehittämisestä kiinnostuneita toimittajia, koodaajia, liiketoiminta-alan osaajia ja graafisia suunnittelijoita.

Työpaja alkoi torstaina 13. joulukuuta johdatuksella Design Thinking –metodiin. Metodi on maailman tunnetuimpien design-yritysten suosiossa. Design Thinking perustuu empatialähtöiseen prosessiin, jossa käyttäjän tarpeita etsitään haastattelujen ja käyttäjien havainnoinnin avulla. Osallistujat opettelivat prosessia harjoituksen avulla, jossa he suunnittelivat käyttäjälle uuden lahjanantamiskokemuksen. He myös rakensivat kokemuksesta prototyypin eli karkean toteutusmallin.

Perjantaina keskityttiin ryhmäytymiseen. Joukkueet esittelivät projektinsa ja houkuttelivat lisää jäseniä tiimiinsä. Ryhmiä oli kymmenen, ja jokaisella ryhmällä oli oma valmentajansa. Lauantaina ryhmät aloittivat päivänsä suuntaamalla läheisiin kauppakeskuksiin haastattelemaan palvelunsa mahdollista kohderyhmää. Iltapäivällä ryhmät purkivat haastattelujen tuloksia empatiakartan avulla. Tulosten perusteella he hahmottivat käyttäjäryhmän ja tarpeen, aivoriiheilivät ratkaisuja tarpeen tyydyttämiseksi ja rakensivat prototyyppejä ratkaisusta.

Tilaisuuden lopuksi paikalle saapui raati kommentoimaan ryhmien esityksiä, jotka esitettiin muun muassa absurdin teatterin keinoin. Raatiin kuuluivat toimitusjohtaja Wili Miettinen, toimitusjohtaja Maija Itkonen, Start Up Saunan eno Aape Pohjavirta ja apulaisprofessori Juho Lindman. ”On erinomaisen tärkeää että meillä Suomessa syntyy erityyppisiä ”startup-skenejä” ja tämä nyt kokemani media-orientoitunut Uutisraivaaja BootCamp ja -kilpailu on siitä mainio esimerkki”, Pohjavirta sanoo.

BootCampin yksi tärkeimmistä tavoitteista oli tuoda journalismin kehittämisestä ja mediainnovaatioista kiinnostuneita ihmisiä yhteen. Leirin avulla osallistujat pääsivät verkostoitumaan ja oppivat metodista, jota voivat hyödyntää tulevaisuudessa luovissa prosesseissaan.

”Olen erittäin vaikuttunut osallistujien osaamisesta ja asenteesta! He ovat kaikki inspiroivia innovoijia ja odotan innolla näkeväni heidän palvelujaan ja projektejaan valmiina”, Ferrell kommentoi leirin jälkeen.

Uutisraivaaja-leiri oli pilottikokeilu, joka järjestettiin ensimmäistä kertaa. Palautteen perusteella tilausta samankaltaiselle tapahtumalle on myös jatkossa. Kurssi oli osallistujille ilmainen.

Uutisraivaaja-kilpailu on Helsingin Sanomain Säätiön innovaatiokilpailu, jonka avulla haetaan uusia ideoita journalismin ja tiedonvälityksen kehittämiseksi. Kilpailun pääpalkinto on 250 000 euroa, ja kilpailuun haetaan idean kuvauksella verkossa. Hakuaika on nyt käynnissä ja päättyy 17. tammikuuta.

Lisätietoja ja hakuohjeet: www.uutisraivaaja.fi ja uusimmat uutiset: http://blogi.uutisraivaaja.fi