Näyttelyt ja tapahtumat

Kuva: Heidi Piiroinen

Säätiö järjestää Median museo ja arkisto Merkissä (marraskuuhun 2023 asti: Päivälehden museo ja Päivälehden arkisto) media-aiheisia tapahtumia, joiden tarkoituksena on edistää yhteiskunnallista keskustelua, tieteen näkyvyyttä sekä toimittajien ja tutkijoiden verkottumista. Lisäksi säätiö tarjoaa media-alan toimijoille ja yleishyödyllisille yhteisöille museon tiloja käyttöön maksuttomasti.

Vuonna 2023 museo oli kiinni remontin takia yli kuusi kuukautta. Tämän takia vuoden aikana tuotettiin vain yksi vaihtuva näyttely ja myös tapahtumia oli huomattavasti tavallista vähemmän.

Alkuvuodesta museossa oli esillä marraskuussa 2022 avattu Routanaisia-näyttely, johon liittyi runsaasti yleisöopastuksia.

Maaliskuussa avattiin yhteistyössä Paula Pohjakallion kanssa tuotettu Jussi Pohjakallio – Kova jätkä kamera kädessä -valokuvanäyttely, jonka yhteydessä järjestettiin säätiön henkilökunnan vetämiä opastuksia ja muistityöpajoja sekä 1950- ja 1960-lukujen svengit -tapahtumia.

Museossa vietettiin Tieteiden yötä 12.1.2023 järjestämällä luentoja ja käsitöitä yhdistellyt Väkivallattoman vastarinnan ompeluseura.

Ystävänpäivän 14.2.2023 teemana oli sanaton viestintä, jota harjoiteltiin ohjatussa kukkaworkshopissa.

Lisäksi museossa järjestettiin kolme kirjanjulkistamistilaisuutta ja kaksi seniorien digitaalisia taitoja vahvistavaa Verkosta virtaa -tapahtumaa.