Tapahtumat 2022

Kuva: Ida Pimenoff

Säätiö järjestää Päivälehden museossa media-aiheisia tapahtumia, joiden tarkoituksena on edistää yhteiskunnallista keskustelua, tieteen näkyvyyttä sekä toimittajien ja tutkijoiden verkottumista. Lisäksi säätiö tarjoaa media-alan toimijoille ja yleishyödyllisille yhteisöille museon tiloja käyttöön maksuttomasti.

Tiedettä suomeksi -kilpailun palkinnonjakotilaisuus järjestettiin kesäkuussa, ja syyskuussa jaettiin Ilkka Malmberg -palkinto säätiön vuosipäivän yhteydessä.

Maaliskuussa valmistui kaksi säätiön tukeman kirjahanketta: Riitta Korhosen ja Hannu Ollikaisen Päätoimittaja – Ihmisiä sananvapauden etulinjassa sekä FT Reetta Hännisen Tulisydän – Maissi Erkon kiihkeä elämä.

Maaliskuussa museolla vietettiin Lehdistönvapausiltaa, jonka pääpuhujana oli unkarilaisen Telex.hu-verkkolehden päätoimittaja Veronika Munk.

Lisäksi vuoden aikana järjestettiin neljä säätiön tukemien hankkeiden loppuseminaaria.

Päivälehden arkisto ja museo järjestivät yhdessä Tieteiden yönä 20.1. meemiaiheisen tapahtuman, joka pandemiarajoitusten vuoksi toteutettiin kokonaan etänä.

Taiteiden yönä 18.8. Päivälehden museossa oli tarjolla Tiitiäisen aika -näyttelyyn liittyvää ohjelmaa lapsille.

Päivälehden museo ja Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry järjestivät vuoden aikana kolme Verkosta virtaa -mediakasvatustapahtumaa, joiden tarkoituksena on opastaa yli 65-vuotiaita tietokoneiden, tietoverkon ja sähköisten palvelujen käytössä. Kaksi tilaisuuksista pidettiin Päivälehden museossa, yksi Turun Aboa Vetus -museossa.