Stipendit 2022

Säätiö perusti toimittajastipendiohjelman vuonna 2008. Ohjelman tarkoituksena on kehittää toimittajien ammattitaitoa ja valmiuksia sekä tukea heidän kansainvälistymistään.

Stipendit on tarkoitettu keskivälillä uraansa oleville toimittajille. Hakijalla tulee olla vähintään viiden vuoden työkokemus toimittajan työstä. Valittavien tulee edustaa monipuolisesti eri medioita. Myös freelance-toimittajia voidaan valita. Lähtijät pyritään valitsemaan eri puolilta Suomea.

Lukuvuonna 2021–2022 säätiön toimittajastipendiaatteja opiskeli Berliinissä (Freie Universität Berlin), Oxfordissa (Reuters Institute for the Study of Journalism), Los Angelesissa (USC Annenberg School for Communication & Journalism), Århusissa (Constructive Institute) ja Pietarin Eurooppalaisessa yliopistossa.

Keväällä 2022, Venäjän aloitettua hyökkäyssotansa Ukrainaan, säätiö päätti keskeyttää toistaiseksi yhteistyön Pietarin Eurooppalaisen yliopiston kanssa.

Syksyllä käynnistettyyn vuoden 2023–2024 toimittajastipendihakuun saatiin 32 hakemusta (vuonna 2021: 14). Suosituin hakukohde oli Oxfordin yliopiston yhteydessä toimiva Reuters-instituutti (seitsemän ensisijaista hakijaa).

Säätiön stipendin on saanut yhteensä 164 toimittajaa.

Stipendiaatit 2006−2022