Tapahtumat 2020

Kuva: Matilda Gronow

Säätiö järjestää Päivälehden museossa media-aiheisia tapahtumia, joiden tarkoituksena on edistää yhteiskunnallista keskustelua, tieteen näkyvyyttä sekä toimittajien ja tutkijoiden verkottumista. Lisäksi säätiö tarjoaa media-alan toimijoille ja yleishyödyllisille yhteisöille museon tiloja käyttöön maksuttomasti.

Vaikka seminaareja ja tapahtumia jouduttiin koronaviruspandemian vuoksi perumaan, Päivälehden museossa pystyttiin kuitenkin järjestämään vuoden aikana useita tilaisuuksia.

Tieteiden yötä vietettiin 16.1. Päivälehden museossa ja Päivälehden arkistossa. Museossa vietettiin Piirtäjien iltaa juuri avautuneen Ansu-Antero Hallan oivaltavat viivat -näyttelyn kunniaksi. Lisäksi Päivälehden arkiston tutkijat esittelivät arkiston kokoelmia ja palveluita.

Tragediauutisoinnin haasteet – median mahdollisuudet käsitellä kouluampumisia -tutkimushankkeen päätösseminaari järjestettiin 7.2. Turun yliopiston Pohjois-Amerikan tutkimuksen John Morton -keskuksen (JMC) tutkimuksessa tarkasteltiin yhdysvaltalaisen ja suomalaisen median tapoja uutisoida kouluampumisista.

Mustahattuinen mies – pilakuvanäytelmä Karin piirroksista -tapahtuma järjestettiin 9.2. Päivän aikana kaksi kertaa esitetty pilakuvanäytelmä herätti henkiin Kari Suomalaisen tunnetuimpia piirroksia ja hahmoja näyttelijän, nukketeatterin ja live-piirtämisen kautta. Näytelmän oli käsikirjoittanut ja ohjannut Jarkko Suhonen.

Yhdessä Koneen Säätiön kanssa toteutettu Totuuden rakennuspalikat -keskusteluilta järjestettiin ensimmäisen kerran 12.2. Illan aikana tutkijan työstä ja työn herättämistä tunteista sekä totuuden tekijän mielenmaisemasta keskustelivat toimittaja, kirjailija Koko Hubara ja dosentti, PhD Miika Tervonen. Kaksi muuta iltaa päädyttiin koronavirustilanteen vuoksi järjestämään striimattuina: 24.3.2020 apulaisprofessori Minna Ruckenstein ja toimittaja Olli Sulopuisto puhuivat totuuden ja teknologian suhteesta, 19.11.2020 dosentti Maarit Leskelä-Kärjen ja toimittaja Sara Hirvosen aiheena oli esoteerisuus ja piiloon jäänyt suomalainen kulttuurihistoria.

Vuotuinen käsinlatojatapahtuma järjestettiin Päivälehden museon Painokellarissa 4.3.2020.

Painokellarissa oli keväällä 2020 käynnissä kaksi yleisölle avointa taideprojektia. Kuvataiteilija Aleksi Martikainen ja runoilija Juha Rautio suunnittelivat, latoivat ja vedostivat taiteilijakirjaa hyödyntäen Painokellarin materiaaleja. Kuvataiteilija Lotta Nevanperä vedosti Painokellarin materiaaleista runokirjan kuvituskuvia sekä grafiikan vedoksia. Pandemia keskeytti taiteilijoiden työn, mutta projektit jatkuvat vuonna 2021.

Kesän alussa, 10.6., museossa tarjottiin tietoisku neljälle suomalaisvaikuttajalle, jotka oli valittu stipendiaateiksi Wilson Centeriin, Washingtonissa sijaitsevaan kansainväliseen tutkimuskeskukseen ja ajatushautomoon. Neljän säätiön yhteinen ohjelma järjestettiin nyt kolmannen kerran. Hakijoita oli kaikkiaan 36. Uudet stipendiaatit ovat strategiajohtaja Charlotta Collén Oulun yliopistosta (rahoittaja: Saara ja Björn Wahlroosin Säätiö), professori Päivi Lujala Oulun yliopistosta (Ella ja Georg Ehrnroothin Säätiö), erityisavustaja Mikael Salo Puolustusvoimista (Jenny ja Antti Wihurin rahasto) ja työelämäprofessori Olli Seuri Yleisradiosta/Tampereen yliopistosta (Helsingin Sanomain Säätiö).

Tunteet pelissä: Median auktoriteetti ja yleisön luottamus -hankkeen päätösseminaari pidettiin 26.8. Helsingin yliopiston hankkeessa tutkittiin yleisön luottamusta uutisia ja verkkosisältöjä kohtaan sekä käsityksiä median vallasta ja journalismin suoriutumisesta.

Tiedettä suomeksi -palkinnon saajat julkistettiin Päivälehden museossa 21.9. Palkinto jaettiin ensimmäisen kerran. Suurimman palkintosumman, 15 000 euroa, sai Media & viestintä -verkkojulkaisu uraauurtavasta työstään media- ja viestintätutkimuksen suomenkielisenä julkaisijana. Lisäksi myönnettiin kaksi 5 000 euron palkintoa tietokirjan kirjoittajille. Riku Neuvonen palkittiin Sananvapauden historia Suomessa –kirjasta, Minna Horowitz, Hannu Nieminen ja työryhmä teoksesta Viestintä kuuluu kaikille. Kansalaisten viestinnälliset oikeudet ja mahdollisuudet Suomessa.