RAREn matka Uutisraivaajan voittoon ja sen yli

Kuva: @rareonkova

Sivistys on tutkitusti paras tapa edistää kestävää kehitystä.

RARE sai alkunsa alkuvuonna 2018, kun me tamperelaisessa kaveriporukassa keksittiin, että olisi kiehtovaa luoda oma media. Nuorina median ja journalismin alan tekijöinä kaipasimme laadukkaita mediasisältöjä, jotka resonoivat ja inspiroivat.

Vuoden ajan haimme apurahoja sieltä sun täältä, tuloksetta. Uutisraivaaja-kilpailu tuli vastaan harvinaisena hetkenä selaillessani paperista Hesaria aamukahvin äärellä. Huomioni kiinnittivät sanat “journalismi”, “innovaatio” ja älytön rahasumma: 250 000 euroa. Otin kuvan ilmoituksesta, ja jaoin sen tiimimme Whatsapp-keskusteluun.

Ensimmäinen ajatus ainakin omassa mielessäni oli, että eihän me tuollaista rahasummaa voitaisi ikinä voittaa, mut kai sitä voisi kokeilla. Onneksemme meidät valittiin kilpailun kuuden kuukauden pituiselle finaalikaudelle neljän muun tiimin kanssa. Työn tueksi saimme 10 000 euron siemenrahan ja mentorointitukea vuoden 2011 Uutisraivaajan tiiminsä kanssa voittaneelta Mikko Koskiselta ja Uutisraivaaja-kilpailun koordinaattorilta Tanja Aitamurrolta.

Se, että joku ulkopuolinen todella uskoi meihin ja antoi rahaakin luottamuksen merkkinä valoi meihinkin uskoa – ja järjetöntä näyttämisen halua. Starttasimme finaalikauden perustamalla Instagram-tilin @rareonkova ja järjestämällä työpajoja lukioissa ja RARE Chillout -tapahtuman. Näiden kautta pääsimme juttelemaan muidenkin nuorten kuin omien kavereiden kanssa sekä vahvistamaan visiotamme uudesta mediasta. Keskustelujen ja haastattelujen kautta meille selvisi, että olimme olleet oikeilla jäljillä:

Median tulisi olla siellä, missä me nuoret (13–30-vuotiaat) olemme ja niissä muodoissa, joissa olemme tottuneet mediaa kuluttamaan. Ytimessä ovat siis esimerkiksi Instagramin storyt ja postaukset, Youtube-videot ja TikTok-pätkät.

Aloimme luottaa yhä vakaammin intuitioomme.

Koko finaalikauden ajan kävimme pitkiä keskusteluja mentorimme Mikko Koskisen kanssa, joka tasaisin väliajoin kyseenalaisti tekemisiämme ja haastoi ajattelemaan boksin ulkopuolelta. Tapaamiset täyttivät mielen välillä inspiraatiolla, välillä epätoivolla, mutta aina uusilla keloilla.

Erityisen paljon kelailua tarvittiin bisneksestä, liiketoimintamallista ja brändistä, sillä meillä ei ollut näiden rakentamisesta kovinkaan paljoa kokemusta. Saimme mentoreidemme lisäksi apua markkinoinnin ja henkilöbrändäyksen asiantuntija Heli Mäenpäältä ja COSS ry:n toiminnanjohtaja Timo Väliharjulta. Opimme, että keskustelemalla itseä viisaampien kanssa saa mielettömän paljon buustia omaan tekemiseen.

Intensiivisen oppimisen ja tiukkojen pohdintojen tuloksena tuotimme kaksi tapahtumaa ja 20 journalistista sisältökokonaisuutta ja työllistimme yhteensä 47 nuorta tekijää (mukaan lukien yhdeksänhenkisen tiimimme) viidestä eri maasta. Elokuussa toimme Tampereen keskustaan valtavan määrän maatalouden jätemuovia ja rakensimme siitä yhdessä ohikulkijoiden kanssa hiljaisena mielenosoituksena valtavan ahdistuspallon. Syyskuussa loimme kulttuurikeskus Kuivaamolle purppuranhohtoisen tilan, jossa TED Talks -tyyppiset puheenvuorot kestävästä kehityksestä kohtasivat klubikulttuurin. Finaalikauden päätteeksi julkaisimme Instagram-tilillämme 20 päivän ajan päivittäin sisältöä Insta-storyjen, postausten ja podcastien muodossa.

Lopulta koitti lokakuun 23. päivä ja kilpailun voittajan julkistaminen Musiikkitalossa. Usko omaan tekemiseen oli karttunut valtavasti kilpailuun osallistumisesta, ja jokin osa minussa suostui jopa näkemään, että voitto voisi osua kohdallemme. Tämä uskon lisääntynyt määrä kuvastaa hyvin kilpailun merkitystä meille: Vuotta aiemmin en olisi itse ainakaan ikinä uskonut, että meidän juttu voisi saada niin suuren tunnustuksen ulkopuolelta. Mutta niin kävi. Me voitettiin.

Opimme finaalikauden aikana, mistä RAREssa todella on kyse. Sisällämme kytenyt tarve parantaa maailmaa kohtasi intohimon tarinankerrontaan, journalismiin ja audiovisuaaliseen kulttuuriin. Opimme, että nuorten visiota kannattaa tukea ja että uskolla ja tuella voidaan tehdä ihmeitä.

Opimme myös, että finaalikauden kaltaista maanista työtahtia ei kannata jatkaa. Tämän opin myötä haluan yhdessä meidän tiimin kanssa olla rakentamassa vähemmän suorituskeskeistä työyhteisöä, jossa laatu korvaa määrän.

Näiden ajatusten pohjalta lähdimme rakentamaan RAREn arkea voiton jälkeen. Välttämättömien järjestelyjen ja hengähdystauon jälkeen pääsimme aloittamaan toimintamme virallisesti vuoden 2020 alussa.

Muutimme toimitiloihin Tampereen keskustassa ja yhdeksästä tiimiläisestämme viisi aloitti säännöllisen työskentelyn RAREn ja tuoreen osakeyhtiömme parissa. Pyrimme tekemään maksimissaan kuuden tunnin työpäiviä, korkeintaan neljä kertaa viikossa. Haluamme raivata tilaa palautumiselle. Kaikessa toiminnassamme pyrimme pohtimaan asiat uusiksi, mikä vie paljon energiaa. Juuri siihen parasta lääkettä on hyvä palautuminen.

RAREn näkemys on, että journalismin ytimessä on tiedon ja erilaisten kokemusten välittäminen. Nämä tarinat voivat kuitenkin mielestämme olla paljon muutakin kuin kirjoitettua tekstiä, minkä vuoksi sisältöjemme ytimessä on audiovisuaalisuus. Juttukokonaisuuksiemme takana ovat nuoret ja muut ryhmät, joiden ääni voisi tulla enemmän kuulluksi mediassa. Keskeisintä työssämme on meiltä meille -mentaliteetti: Nuoret tekijät magnetisoivat muita nuoria tyyppejä.

Teemme kaikkemme, että RARE on 10 vuoden kuluessa vakiinnuttanut paikkansa niin suomalaisen kuin kansainvälisen median kentällä. Haluamme, että meidän sukupolvemme saa RAREn kautta kanavan ja yhteisön, jonka avulla vaikuttaa asioihin. Meidän sukupolvemme tulee tekemään ratkaisevia päätöksiä nyt ja tulevaisuudessa. On siis äärimmäisen tärkeää, että voimme olla mukana tekemässä luotettavasta tiedosta entistä saavutettavampaa. Sivistys on tutkitusti paras tapa edistää kestävää kehitystä.

Just nyt me siis Uutisraivaajan rahoituksen voimin pyöritetään RAREa sen kaikissa muodoissa ja pyritään saamaan siihen niin paljon uusia tekijöitä mukaan, kuin vain mahdollista. Seuraa meidän matkaa Instagramissa @rareonkova.

Teksti: Vilma Rimpelä I Kuva: @rareonkova

RAREn tiimiin kuuluu yhdeksän nuorta tekijää: Orna Ben Lulu, Vilma Rimpelä, Atro Lamppu, Jan Huhtanen, Miikka Rekola, Hilma Toivonen, Saara Tuominen, Matias Rogers ja Joona Muistola. Tiimin jäsenet ovat journalismin ja media-alan opiskelijoita ja ammattilaisia.