Tanja_Medium

Fil. lis. Tanja Aitamurto, Jyväskylän yliopisto, Viestintätieteiden laitos. Kuva: Ida Pimenoff
panelistit_Medium

Panelisteina olivat toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Sanoma News; toimitusjohtaja Mikael Jungner, Yleisradio; Googlen alumni, Jaikun perustaja Jyri Engeström sekä perustaja ja osakas Helene Auramo, Indiedays.com. Puheenjohtajana toimi Tanja Aitamurto. Kuva: Ida Pimenoff
Tanjan_seminaari__yleis

Paikalla oli ennätysmäärä yleisöä. Kuva: Ida Pimenoff

Vilkas keskustelu journalismin tulevaisuudesta toi Päivälehden museoon ennätysyleisön. Päivälehden museossa järjestettiin maanantaina 15. helmikuuta journalismin tulevaisuuden trendejä käsittelevä seminaari. Seminaarissa julkistettiin filosofian lisensiaatti Tanja Aitamurron raportti Kymmenen väitettä journalismin tuhosta – ja miksi niistä ei kannata huolestua.

Tanja Aitamurto teki työnsä Yhdysvalloissa loppuvuodesta 2009. Hän haastatteli siellä kymmeniä alan tutkijoita, mediayhtiöiden päättäjiä, toimittajia ja muita toimijoita. Lisäksi hän osallistui lukuisiin alan seminaareihin eri puolilla Yhdysvaltoja sekä vieraili eri yliopistojen ja tutkimuslaitosten tilaisuuksissa.

Aitamurto etsi selvityksessään vastauksia kysymykseen, minkälaisia ansaintamalleja on löydettävissä sanomalehdelle, kun nykyisiin mainostuloihin ja tilausmaksuihin perustuva malli ainakaan yhdysvaltalaisessa lehtikentässä ei enää toimi.

Aitamurron mielestä journalismin ansaintamallien muutos on oire suuremmasta, koko yhteiskunnan läpäisevästä murroksesta. Hänen mukaansa journalismin ansaintamallit eivät enää perustu ainoastaan jakelukanavien ja siten sisällön kontrollointiin, vaan lukijoiden osallistamiseen sekä sisällön ja kirjoittajien brändäykseen. ”Journalismi on siirtynyt sisältötaloudesta linkkitalouden aikaan”, sanoo Aitamurto.

Suomen median nykytilannetta ja tulevaisuutta pohtivat paneelissa toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Sanoma News, toimitusjohtaja Mikael Jungner, Yleisradio, perustaja ja osakas Helene Auramo, Indiedays.com ja Googlen alumni, Jaikun perustaja Jyri Engeström.

Mikael Pentikäinen totesi, että vaikka suomalainenkin media on murroksessa, tilanne meillä on kovasti erinäköinen kuin Yhdysvalloissa. Huonosta taloudellisesta tilanteesta huolimatta lehtien tuloista puolet tulee edelleen mainoksista, puolet tilaajilta.

Mikael Jungner puolestaan näki muutoksen olevan tulossa ja kehotti suomalaisia mediataloja olemaan aktiivisia uudistujia. Jyri Engeström uskoi teknologiainnovaatioiden ja osallistavan median olevan tulevaisuudessa yhä merkityksellisempiä. Helene Auramon mielestä  erityisesti online -videoista tulee jatkossa yhä tärkeämpiä.

Seminaari oli järjestyksessä neljästoista Helsingin Sanomain Säätiön järjestämä tilaisuus säätiön rahoittamista hankkeista. Kiinnostavaa aihetta kuulemaan ja siitä keskustelemaan oli paikalle saapunut ennätysmäärä yleisöä, liki 130 henkilöä.

Seminaarista blogattiin suomeksi ja englanniksi, mikä sai aikaan vilkkaan keskustelun myös verkkoon. Kooste seminaarin saamasta julkisuudesta löytyy osoitteesta http://uutiskauppa.com/koostetta-jourfut-tapahtumasta/