Yleisöstä on tullut medialle datapisteitä, joiden käytös ohjaa journalismin sisältöä. Onko yleisön enemmistön mielipide aina oikea, vai pitäisikö median tehdä myös juttuja, joita ei klikata?

Joulukuun Mediaillassa Dataistuva media -hankkeen tutkijat esittelevät kymmenen teesiä siitä, miten data on muuttanut journalismia. Mediapomot vastaavat väitteisiin.

Tilaisuus striimataan ja sen tallenne on katsottavissa viikon ajan HS Säätiön kanavalla. Vapaa pääsy. Tervetuloa!

Keskustelijat:

  • Perttu Kauppinen, vastaava päätoimittaja, Iltalehti
  • Merituuli Saikkonen, some- ja audiotiimin esihenkilö, Helsingin Sanomat
  • Laura Ahva, journalistiikan professori, Tampereen yliopisto
  • Mikko Villi, journalistiikan professori, Jyväskylän yliopisto
  • Tuukka Lehtiniemi, taloussosiologian dosentti ja yliopistotutkija, Helsingin yliopisto

Kymmenen teesiä dataistuneesta mediasta:

Helsingin Sanomain Säätiön Dataistuva media -rahoitusohjelman tutkijat kirjoittivat kymmenen teesiä, joiden tavoitteena on tuoda esiin dataistumisen vaikutuksia mediasisältöjen tuottamiseen ja yleisösuhteisiin.

#1 Data mahdollistaa monia tulkintoja, mutta median nopea tahti ei

#2 Datan käytön avoimuus vähentäisi epäilystä ja arvailua datan roolista – myös uutismediassa

#3 Datalla ohjataan ja arvotetaan mediatyötä, ja taustalla on useimmiten taloudellinen arvo

#4 Tekoäly ei ole luova, mutta ihminen voi valjastaa sen luovan työskentelyn apuriksi

#5 Ihmiset ovat taitavia löytämään liikkumatilaa dataistuneen mediaympäristön rajoitteissa

#6 Data ja algoritmit eivät yksin koukuta ja houkuta, tarvitaan myös luovia ihmisiä tuottamaan sisältöä

#7 Dataistuminen on tehnyt tuottajien ja kuluttajien välisestä suhteesta pelillisen

#8 Sisällöntuottajat suhtautuvat yleisöön datapisteinä, eivät ihmisinä

#9 Dataistuminen on muuttanut sisällöntuottajien välisiä suhteita negatiivisemmiksi

#10 Dataistunutta mediaa muovaa kapea käsitys ihmisestä