Kallis kilpa TV-urheilusta: Urheilun esitysmarkkinat suomalaisten mediayhtiöiden ja kulttuurisen kansalaisuuden koetinkivinä
Kallis kilpa TV-urheilusta: Urheilun esitysmarkkinat suomalaisten mediayhtiöiden ja kulttuurisen
kansalaisuuden koetinkivinä
Apuraha 150 000 euroa
Tampereen yliopisto, yliopistotutkija, FT Sami Suodenjoki
Hanke tarkastelee TV-urheilutarjonnan rakentumista ja siihen vaikuttaneita mediayhtiöiden valintoja Suomessa 1950-luvulta nykypäivään. Tutkimme, miksi mediayhtiöt ovat hankkineet urheilusisältöjä, mitkä tekijät ovat muovanneet TV-urheilutarjontaa ja millaisena mediayhtiöiden toiminta TV-urheilumarkkinoilla näyttäytyy kulttuurisen kansalaisuuden näkökulmasta. Tavoitteena on ymmärtää sekä suomalaisen TV-urheilun historiallisesti rakentuneita erityispiirteitä että markkinoiden nykyistä murrosta.