Wikileaks ja journalismi uudessa informaatioekosysteemissa
Tiivistelma tutkimushankkeesta ja sen tuloksista

Tutkimushankkeessa selvitettiin vuotosivusto Wikileaksin journalismille aiheuttamia vélittomia ja
valillisia muutoksia.

Kansainvalinen vuotosivusto Wikileaks nousi merkittavaksi kansainvélisen politiikan ja journalismin
toimijaksi vuosina 2010 ja 2011, kun se toimitti julkisuuteen suuret maarat salaista informaatiota
Yhdysvaltain sotatoimista Irakissa ja Afganistanissa sekd USA:n ulkoasianhallinnon laatimista
diplomaattiraporteista. Nam4 tietovuodot toimivat pontimena ainutlaatuiselle journalistiselle
yhteistyolle, jossa Yhdysvaltain, Ison-Britannian, Saksan, Ranskan ja Espanjan merkittavimpiin
kuuluvimmat mediaorganisaatiot ottivat padvastuun satojatuhansia tiedostoja sisdltdéneen
tietovuodon analysoinnista ja sen raportoinnista.

Uutiset Yhdysvaltain toimista Irakissa ja Afganistanissa valittyivat muihin maihin Guardianin, New
York Timesin, Der Spiegelin ja niiden kumppaneiden valityksella. Sen sijaan ns. lahetystovuotoja
(Cablegate) koskeneen Yhdysvaltain diplomaattiraporttien uutisointiin otti suoraan osaa noin 60
uutisvélinetta, mukaan lukien Helsingin Sanomat ja Yleisradio Suomesta, Aftenposten Norjasta seka
Dagens Nyheter ja Aftonbladet Ruotsista. Jotkut néistd mediataloista olivat hankkineet omaa
maataan koskevaa aineistoa tekemalla suoran sopimuksen Wikileaksin kanssa (esimerkiksi YLE).
Jotkut taas onnistuivat pdasemaan kasiksi Wikileaksille vuodettuun materiaalin muuta kautta.

Wikileaksin ja kansainvalisen median yhteistyon pohjalta tuotettu uutisointi nousi valtavan julkisen
huomion kohteeksi, mutta siité kayty julkinen debatti jai odotettua lyhyemmaksi.
LahetystOvuotojen pohjalta tehdyt paljastukset nostivat esiin Yhdysvaltain ja joidenkin muiden
yksittaisten valtioiden poliittisen maineen kannalta kiusallisia yksityiskohtia, muuta paaosin
diplomaattipostien vélittama kuva oli Yhdysvaltain kannalta yllattavankin positiivinen. Esimerkiksi
tunnettu brittilainen historioitsija Timothy Garton Ash myonsi, ettad paljastukset olivat nostaneet
Yhdysvaltain ulkopolitiikan arvostusta useilla pykalilla: ”"Enimmakseen raportit kertovat siité, etté
diplomaatit tekevat tyonsa hyvin.”

Yksittéisia uusia paljastuksia enemman jélkikateisarvioissa on korostettu sita, etta lahetystévuodot
vahvistivat aiemmin muodostuneita kasityksia kansainvalisen politiikan dynamiikasta seka
diplomatian toimintavoista. Vuodettu materiaali loi siis edellytykset entista erottelukykyisemman
analyysin tekemiselle, mutta joidenkin mielesta tapauksen journalismissa saama huomio oli
ylimitoitettu.

Wikileaksin tapauksen painavimmat seuraukset nayttavat kohdistuneet tietovuotajiin itseensa.
Tietovuotojen alullepanijaksi osoittautunut Irakissa palvellut sotamies Bradley (sittemmin Chelsea)
Manning paljastui jo ennen ensimmaisten tietovuotojen julkaisemista toukokuussa 2010. Vuosia
kestaneen tutkintavankeuden ja oikeudenkaynnin jalkeen hanet tuomittiin 35 vuodeksi
vankeuteen muun muassa vakoilusta seka julkisen omaisuuden anastamisesta. Juuri ennen oman
virkakautensa paattymista presidentti Barack Obama ilmoitti armahtavansa Manningin, jonka on
maaré vapautua vankeudesta toukokuussa 2017. Tietovuotojen julkaisemisessa keskeiseen
asemaan noussut Wikileaksin johtohahmo Julian Assange taas joutui marraskuussa 2010
raiskausepailyjen kohteeksi Ruotsissa, minkéa jalkeen han haki turvaa Ecuadorin Lontoon-



suurldhetystosta. Joulukuussa 2016 Assangen epévirallinen kotiaresti on jatkunut katkeamatta jo
yli kuusi vuotta. Vaikka Wikileaks on ollut sittemmin osallisena muutamissa kansainvalisisissa
tietovuodoissa, organisaation toimintakyky ja painoarvo julkisuudessa ovat kaventuneet miltei
olemattomiin.

Wikileaks ja LahetystOvuodot uutisaiheena

Wikileaks ja journalismi uudessa informaatioekosysteemissa -tutkimushankkeessa selvitettiin
ensisijaisesti toimittajahaastattelujen avulla, miten toimitukset pyrkivat hankkimaan vuodettuja
aineistoja kasiinsa seka miten ne arvioivat Wikileaksin ja tietovuotojen merkitysté journalismille.
Empiirisen tarkastelun padéhuomio kohdistettiin tapauksessa kunnostautuneiden
suomalaismedioiden, Helsingin Sanomien ja Yleisradion, toimintaan. Naiden liséksi tutkimuksessa
tehtiin toimittajahaastatteluja myos Ruotsissa (Aftonbladet ja Dagens Nyheter) etté Isossa-
Britanniassa (Guardian). Toimittajahaastatteluja tehtiin yhteensa yksitoista, naista nelja Suomessa.
Haastattelut ajoittuivat syksyyn 2012 ja talveen 2013.

Haastatteluissa kavi ilmi, ettéd suomalaisten ja ruotsalaisten toimitusten nékokulmasta Wikileaksin
tietovuodot miellettiin ulkomaan tapahtumiksi, joiden uutisoimisessa aloite kuului ensisijaisesti
Yhdysvaltain ja Ison-Britannian medialle. Téssa vaiheessa Wikileaks oli kuitenkin noteerattu
uskottavaksi tietolahteeksi myds suomalaistoimituksissa, olkoonkin etté sen rooli Guardianin ja
kumppaneiden yhteisty6kumppanina seka itsenéisend tutkivan journalismin julkaisijana (Collateral
Murder -video) heratti toimittajissa myos kysymyksid. Nama varaukset tyonnettiin syrjaan siiné
vaiheessa, kun ensimmaiset uutiset lahetystoraporteista tulivat maailmalla julkisuuteen. Tassa
vaiheessa seka Yleisradio etté Helsingin Sanomat k&ynnistivat toisistaan riippumatta laajamittaiset
tunnustelut, jolla ne voisivat saada Suomea koskevaa vuotomateriaalia haltuunsa.

Materiaalin hankintaa perusteli ennen kaikkea kansallisen uutisvoiton tavoittelu seka oletus siita,
etta diplomaattisahkeiden julkistamisesta voisi seurata laaja kotimainen poliittinen keskustelu.
Toimitukset ryhtyivat toimiin aineiston hankkimiseksi keinoja ja kustannuksia saasteleméttd, mika
nakyi erityisesti Helsingin Sanomissa. Samaan aikaan molemmissa mediataloissa tehtiin linjaus
siitd, ettd aineistosta ei makseta ja ettd sen analysointi pidettaisiin toimituksen omissa kasissa.
Tapauksen analysointiin osallistuneiden toimittajien itsenéisyytta korostettiin myos siten, etta
tapauksen uutisarvon katsottiin nojaavan yksinomaan analyysin tuloksiin.

Uutisoinnin yhteydessa tilannearvioihin vaikutti olennaisesti myods uutiskilpailun oma logiikka.
Tarkeinta toimituksille oli kertoa asioista ensimmaiseng, jonka jalkeen jatkoarviointiin vaikutti
paljolti se, miten muut valineet uutisointiin reagoivat. Kun Helsingin Sanomat uutisoi 11.
helmikuuta 2011, ettd Suomella on ollut USA:n diplomaattiraporttien valossa tiedettya
laheisemmat suhteet Natoon, toimituksessa todettiin, etta kyseesséa oli "kovin uutispaiva ikina”.*
Yleisradio alkoi ajaa omia uutisiaan lahetystovuodosta samana paivana, mutta samalla se alkoi
korostaa, etté aiheen uutisarvoa ei ollut syyta korostaa. Toimituspaéllikkd Matti Virtasen

sanoin: "Wikileaks oli iltaan mennessa pudonnut television paauutisissa jo kolmannelle sijalle ja
tama (ratkaisu) oli mennyt ihan oikein” (YLE 21.2.2011).

T Wikileaks oli yksi kolmesta toimituksen arvioon vaikuttaneesta tekijasta. Muut kaksi olivat Hosni Mubarakin
eroilmoitus Egyptissa ja Nokian paatos siirtyd puhelimissaan Microsoftin kayttoliittymaan.



Uutisvoiton symbolisen merkityksen haihtuessa lahetystovuodon asema uutisagendalla alkoi
laskea myos siksi, ettd maan poliittinen johto kieltdytyi kommentoimasta vuotojen sisaltoa tai
niiden merkitystd. Sama asetelma toistui Ruotsissa. Suomessa toimittajat pitivat tata piirretta
odotettuna. Vain osa haastatelluista harmitteli sitd, ett& uutiskilpailun logiikka esti toimituksia
paneutumaan riittavasti aiheeseen ja etta uutisointi ei valttamatta palvellut kansalaisten
tiedontarpeita parhaalla mahdollisella tavalla. Ruotsissa haastatellut toimittajat olivat
itsekriittisempia ja kysyivét, olisivatko uutistoimitukset voineet tehdd enemman aiheen
pitamiseksi julkisuudessa pidempaan.

Ensituntuma digitaalisiin vuotoihin

Tutkimushankkeessa oletettiin, ettéa Wikileaks olisi uudenlaisen digitaalisen informaatioympariston
toimija, jonka my6ta yhteistyd ammattimaisten toimitusten ja niiden ulkopuolisten verkostojen
lisdantyisi. Yhtend tamén yhteistyon muotona on pidetty juuri digitaalisia tietovuotoja, joiden
kasittely asettaa toimituksille uudenlaisia vaatimuksia.

Tutkimuksessa vélittyy kuva, jonka mukaan Suomessa aikaisempi kokemus tietovuodoista on
keskittynyt yksittaisille tutkiville toimittajille ja ett padosa vuodoista on saatu hyvin perinteisin
keinoin, kuten kirjeitse tai sahkdpostitse. Lahetystévuodon aikoihin vasta muutamat toimittajat
olivat tutustuneet digitaalisiin tietovuotoihin sek& niiden vélittdmisen ja analysoimisen tapoihin.
Suomalainen journalismi ei ollut téssé suhteessa poikkeus vaan sama tilanne vallitsi my6s
Ruotsissa. Sen sijaan Guardianissa oli kehittynyt jo ammatillinen kulttuuri, jossa digitaalisuus
miellettiin keskeiseksi tiedonhankinnan ja analysoinnin alueeksi.

Perinteinen l&hestymistapa nakyi l[&hetystovuotojen analysoinnissa siten, etta toimitusten haltuun
saama materiaali kdytiin 1api manuaalisesti ennen juttujen julkaisemista. Yleisradiossa Suomea
koskevat lahetystoraportit (noin 600 kappaletta) printattiin ja jarjestettiin kansioihin tarkempaa
analyysia varten. Helsingin Sanomien toimittajat pyrkivat hyédyntdmé&an aineiston perkaamisessa
yksinkertaisia sanahakuja. Koska analyysié varten ei ollut kdytdssa valmista tietokoneohjelmaa tai
koodia, ajatus sellaisen suunnittelemisesta siirrettiin tulevaisuuteen.

Haastattelujen aikoihin Helsingin Sanomissa todettiin, ettd monet kehittamisideat, kuten
toimittajien kouluttaminen digitaalisten vuotojen kasittelyyn, olivat jddneet muiden hankkeiden
jalkoihin. Yleisradiossa kiinnostus aiheeseen on kanavoitunut kansainvaliseen yhteistyéhon
tutkivien journalistien verkoston kanssa. International Consortium of Investigative Journalists —
jarjeston (IC1J) piirissa tehdyn yhteistydn myota YLE on osallistunut aktiivisesti muun muassa
veroparatiiseja koskevien tietovuotojen analysointiin ja niiden uutisoimiseen (Panama Papers).

Tietovuotojen eettiset kysymykset vahalle huomiolle

Haastattelut sijoittuivat ajankohtaan, jossa tietovuotojen uutisoinnista oli kulunut noin vuosi ja
jossa Wikileaks ja lahetystévuodot olivat jo aikaa sitten rajautuneet paivittéisen uutisagendan
ulkopuolelle. Toimittajien intoa ruotia tapausta uudelleen vahensi se, ettd tapauksen kokemuksia
ja erityisyytta oli jo analysoitu erilaisissa yhteyksissa. Guardianin toimittajat olivat ehtineet
julkaista Wikileaks-yhteisty6sta jo kaksi kirjaa ja toisesta niisté oli tekeilla Hollywood-elokuva.
Helsingin Sanomien Wikileaks-uutisoinnissa padvastuun ottaneet Heikki Aittokoski ja Anssi
Miettinen olivat kirjoittaneet aiheesta yli 60-sivuisen sisdisen muistion toimituksen omaan



kayttoon. Kansainvalisessa tutkivien toimittajien verkostossa aktiivisesti toiminut Minna Knus-
Galan Yleisradiosta oli jo useaan kertaan vaihtanut kokemuksiaan ulkomaisten ja kotimaisten
kollegojensa kanssa.

Haastattelujen antiin vaikutti vahvasti my0ds tuossa ajankohdassa hyvin laajasti jaettu kasitys siita,
ettd Wikileaksin tapaisten vuotosivustojen aika ndytti olevan ohi. T&h&n asetelmaan sopi hyvin
ajatus siitg, etta tietovuotojen eettisyyden arvioiminen jakautuu kahteen suuntaan. Yhtéalla
ammattimaisten toimitusten tehtéavéné on arvioida omaa toimintaansa journalismin omien
eettisten sdantojen sekd ammatillisten normien valossa. Toisaalta Wikileaksin ja sen kanssa
littoutuneiden toimijoiden tulee analysoida tekemisiddn oman hakkerietiikkansa pohjalta.

Selked enemmistO haastateltavista piti seka omaa ettd muiden uutisvélineiden toimintaa
lahetystovuotojen uutisoinnissa eettisesti kestavana. Haastatteluissa korostettiin, etta
toimituksissa suhtauduttiin erityisen vakavasti siihen, etta tietovuotojen julkaiseminen voisi
aiheuttaa vaikeuksia amerikkalaisdiplomaattien alkuperaisille tietolahteille esimerkiksi Irakissa tai
Afganistanissa. Tasté syysta uutisointiin osallistuneet mediaorganisaatiot asettivat uutisoinnin
ehdoksi sen, etta yksittaisten tietolahteiden nimet poistetaan kaikista julkaisuista. Wikileaksin ja
Julian Assangen suhtautuminen téhan periaatteeseen oli ristiriitainen. Aluksi Assange ei pitanyt
tietolahteiden suojelua lainkaan tarpeellisena. Taman jalkeen han myontyi toimitusten kannalle,
mutta irtaantui siitd uudelleen siind vaiheessa, kun valtioiden sek& kaupallisten internetin
palvelutuottajien (Amazon ja PayPal) painostus Wikileaksia kohtaan kiristyi.

Wikileaksin toiminnan epdjohdonmukaisuuden my6té Guardianin toimittajat ja suomalaiset
haastateltavat olivat yleisesti sitéd mielta, ettd Assange saa paljolti syyttaa vaikeuksistaan vain
itsedan. Tassé kohtaa vain muutamat haasteltavat pohtivat mieless&an, pitéisiko journalismin
ottaa vahvemmin kantaa tietovuotajien saamien virallisten ja epavirallisten rangaistusten
kohtuuttomuuteen. Heid&n kysymyksensa kuului: voivatko toimittajat olla julkisesti hiljaa siité,
ettd heidan uutisointiaan avustaneiden vuotajien kohtalona on joutua vankilaan 35 vuodeksi tai
kotiarestiin maaraamattomaksi ajaksi? Enemmistd haastateltavista ei pitdnyt néité kysymyksia
aiheellisina tai ainakaan ajankohtaisina.

Kasitys tietovuodoista ja niiden eettisyydesta nousi uudelleen esiin vain joitakin kuukausia
haastattelujen tekemisen jalkeen. Kesédkuussa 2013 Yhdysvaltain tiedustelupalvelu NSA:n lukuun
tyoskennellyt systeemioperaattori Edward Snowden luovutti Guardianille ja Washington Postille
tietoja NSA:n sekd sen kumppaneiden harjoittamasta massiivisesta digitaalisesta vakoilusta, jonka
kohteena saattoi olla kuka tahansa verkon tai alypuhelimen kayttgja. Vaikka Wikileaks ja Snowden
ovat varsin erilaisia toimijoita, tapausten valilla on myo6s yhtélaisyyksia. Molemmat tietovuodot
kohdistuivat Yhdysvaltain globaaliin vallank&yttoon, ja molemmissa tapauksissa tietovuotaja on —
suuren julkisen huomion saaneen uutisoinnin jalkeen — eristetty muusta maailmasta.

Lis4tietoja tutkimuksesta:

Heikki Heikkila Jari Valiverronen
Yliopistotutkija Vaitoskirjatutkija

COMET, Tampereen yliopisto COMET, Tampereen yliopisto
heikki.heikkila(at).uta.fi jari.valiverronen(at)uta.fi

050-349 8266 050-318 5949



