TAPAHTUMAT

Seminaarissa Päivälehden museolla 11.5. keskusteltiin siitä, kuinka Instagram ja Snapchat muuttavat henkilökohtaisen valokuvauksen tapoja.

Eliisa Vainikka, Janne Seppänen ja Elina Noppari Tampereen yliopistolta.
panelistit
Anna Ruohonen, Hanna Waselius ja Jan Ahonen.

Tampereen yliopiston Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskuksen (COMET) tutkimus ”Visuaalisesti verkossa” on selvittänyt, miten uudet online-kuvapalvelut, Instagram ja Snapchat, muuttavat henkilökohtaisen valokuvauksen ja visuaalisen ilmaisun tapoja.  Visuaalisesti verkossa -tutkimuksessa on selvitetty molempien palvelujen käyttäjäkokemuksia haastattelemalla erityyppisiä käyttäjiä: palvelun vasta käyttöönsä ottaneita aikuisia, kokeneita nuoria käyttäjiä ja yritysten edustajia sekä havainnoitu heidän kuvallista viestintäänsä. Hankkeen johtajana toimi professori Janne Seppänen. Tutkijat Elina Noppari ja Eliisa Vainikka esittelivät hankkeen tutkimustuloksia Päivälehden museolla pidetyssä seminaarissa keskiviikkona 11.5.

Siinä missä Instagramia pidetään itsensä brändäämisen alustana ja henkilökohtaisena käyntikorttina, automaattisesti viestit tuhoavassa Snapchatissä leikitellään internetin omalla kuvakielellä, ruman estetiikalla ja ylläpidetään läheisiä ihmissuhteita. Kummassakin palvelussa valokuvaa käytetään perinteisestä poikkeavalla tavalla. Mobiililaitteilla otetuista valokuvista on tullut tapa katsella maailmaa. Valokuvat ovat enemmän kommunikoinnin kuin dokumentoinnin tai muistamisen välineitä. Verkon käyttäjät eivät vain julkaise ottamiaan kuvia, vaan käyvät keskustelua kuvien vuoropuhelulla.

Paneelikeskustelussa olivat mukana päätoimittaja Anna Ruohonen; mediapastori Jan Ahonen ja valokuvataiteen yliopistolehtori Hanna Weselius. Keskustelun puheenjohtajana toimii professori Janne Seppänen.